مدرسه ی 20

تمامی فایل ها تجربیان و عناوین مدرسه

مدرسه ی 20

تمامی فایل ها تجربیان و عناوین مدرسه

۳ مطلب در آبان ۱۴۰۳ ثبت شده است

مشاوره در مدرسه نقشی حیاتی در حمایت از دانش‌آموزان و کمک به توسعه مهارت‌های اجتماعی، عاطفی و تحصیلی آنها دارد. شرایط و اهداف مشاوره در مدرسه معمولاً شامل موارد زیر می‌شود:

  1. حمایت عاطفی و روانی: یکی از اصلی‌ترین وظایف مشاوران، ارائه حمایت‌های روانی و عاطفی به دانش‌آموزان است. آنها به دانش‌آموزان کمک می‌کنند که با مسائل مختلفی مثل استرس، اضطراب، مشکلات خانوادگی یا اجتماعی برخورد کنند.

  2. راهنمایی تحصیلی: مشاوران تحصیلی به دانش‌آموزان در برنامه‌ریزی تحصیلی، انتخاب رشته و آماده‌سازی برای ورود به دانشگاه‌ها یا دوره‌های فنی کمک می‌کنند. آنها همچنین می‌توانند به شناسایی و رفع مشکلات یادگیری کمک کنند.

  3. توسعه مهارت‌های اجتماعی: مشاوران می‌توانند با برگزاری کارگاه‌ها و جلسات گروهی به دانش‌آموزان کمک کنند که مهارت‌های ارتباطی، حل مسئله، و تصمیم‌گیری را تقویت کنند.

  4. مشاوره شغلی: در مراحل بالاتر، مشاوران می‌توانند در مورد مسیرهای شغلی و حرفه‌ای به دانش‌آموزان مشورت دهند و آنها را برای بازار کار آماده کنند. این شامل بررسی علایق، مهارت‌ها و گزینه‌های شغلی است.

  5. پیشگیری و مداخله به موقع: مشاوران در شناسایی مسائل رفتاری یا مشکلات جدی‌تر مانند قلدری، سوءمصرف مواد یا خطرات خودآسیبی نقش دارند و می‌توانند با مداخله به موقع، از تشدید این مسائل جلوگیری کنند.

  6. برگزاری جلسات با والدین: مشاوران مدرسه اغلب با والدین جلساتی برگزار می‌کنند تا اطلاعات جامعی در مورد وضعیت دانش‌آموزان ارائه دهند و راهکارهای مناسب برای حمایت از آنها پیشنهاد کنند.

نقش مشاوران مدرسه به شدت به فرهنگ و ساختار آموزشی جامعه وابسته است و ممکن است در هر مدرسه یا منطقه‌ای متفاوت باشد. با این حال، هدف اصلی آنها فراهم کردن محیطی امن و پشتیبان برای دانش‌آموزان به منظور رشد و دستیابی به حداکثر پتانسیل‌های فردی است.

هاب

  • المیرا سامانی

وظایف مربی بهداشت در مدرسه:

مربی بهداشت نقش اساسی در بهداشت مدرسه دارد البته فعالیت خلاقانه ی مربی بهداشت میتواند بهداشت مدارس را به شیوه نو اورانه بهبود بخشد.

آموزش:

  • آموزش بهداشت فردی و اجتماعی به دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی
  • آموزش در زمینه‌های مختلف بهداشت، از جمله بهداشت دهان و دندان، تغذیه سالم، پیشگیری از بیماری‌ها، بلوغ و...
  • برگزاری کارگاه‌های آموزشی و جلسات پرسش و پاسخ
  • تهیه و توزیع مواد آموزشی

ارائه خدمات:

  • انجام معاینات دوره‌ای و غربالگری دانش‌آموزان
  • سنجش قد و وزن، بینایی و شنوایی
  • ارائه خدمات اولیه بهداشتی در صورت نیاز
  • ارجاع دانش‌آموزان به مراکز درمانی در صورت لزوم

مشاوره:

  • ارائه مشاوره در زمینه‌های مختلف بهداشت روان و جسم به دانش‌آموزان
  • کمک به دانش‌آموزان در حل مشکلات مربوط به سلامت
  • ارائه آموزش‌های لازم به والدین در خصوص سلامت فرزندانشان

نظارت:

  • نظارت بر بهداشت محیط مدرسه، بوفه و...
  • کنترل بهداشت فردی دانش‌آموزان
  • نظارت بر نحوه توزیع و مصرف مواد غذایی در مدرسه

مدیریت:

  • برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های بهداشت مدرسه
  • تهیه گزارشات مربوط به فعالیت‌های انجام شده
  • همکاری با سایر عوامل مدرسه در جهت ارتقای سلامت دانش‌آموزان

تحقیق:

  • انجام تحقیقات در زمینه‌های مختلف بهداشت و سلامت
  • ارائه نتایج تحقیقات به مسئولین مدرسه و مراجع ذیصلاح

سایر وظایف:

  • شرکت در جلسات آموزشی و توجیهی
  • همکاری با مراکز بهداشت و درمان
  • جلب مشارکت دانش‌آموزان در برنامه‌های بهداشت مدرسه

نکته: وظایف مربی بهداشت ممکن است با توجه به شرایط و امکانات هر مدرسه متفاوت باشد.

منبع : فعالیت خلاقانه مربی بهداشت

منبع: https://madresefile.com/%d9%88%d8%b8%d8%a7%db%8c%d9%81-%d9%85%d8%b1%d8%a8%db%8c-%d8%a8%d9%87%d8%af%d8%a7%d8%b4%d8%aa/

  • المیرا سامانی

 

برای نوشتن یک برنامه سالانه و تقویم اجرایی جامع برای مشاور مدرسه، باید به جنبه‌های مختلفی از وظایف و مسئولیت‌های مشاور توجه کرد. در ادامه، یک برنامه مفصل و تقویم اجرایی برای یک سال تحصیلی ارائه می‌شود که می‌تواند به عنوان یک راهنما برای مشاوران مدرسه استفاده شود.

مقدمه

مشاوران مدرسه نقش کلیدی در حمایت از دانش‌آموزان، معلمان و والدین ایفا می‌کنند. آن‌ها به بهبود وضعیت تحصیلی، اجتماعی و عاطفی دانش‌آموزان کمک می‌کنند و به عنوان پل ارتباطی بین مدرسه و خانواده‌ها عمل می‌کنند. برنامه سالانه و تقویم اجرایی مشاور باید به گونه‌ای طراحی شود که تمامی این جنبه‌ها را پوشش دهد و به بهبود کلی محیط آموزشی کمک کند.

بخش اول: تحلیل و برنامه‌ریزی

ماه اول: شروع سال تحصیلی

  1. آشنایی و ارزیابی اولیه:

    • برگزاری جلسات معارفه با دانش‌آموزان و معلمان برای ایجاد ارتباط اولیه.
    • ارزیابی نیازهای دانش‌آموزان از طریق پرسشنامه‌ها و مصاحبه‌ها.
  2. تدوین برنامه‌های مشاوره:

    • تنظیم برنامه زمانی برای جلسات مشاوره فردی و گروهی.
    • تعیین اولویت‌ها بر اساس نیازهای شناسایی شده.
  3. برنامه‌ریزی کارگاه‌های آموزشی:

    • طراحی کارگاه‌های مهارت‌های زندگی و تحصیلی.
    • برنامه‌ریزی برای آموزش مهارت‌های مدیریت استرس و حل مسئله.

بخش دوم: اجرای برنامه‌ها

ماه دوم: توسعه و اجرای برنامه‌ها

  1. اجرای کارگاه‌های آموزشی:

    • برگزاری کارگاه‌های مهارت‌های زندگی و تحصیلی.
    • آموزش مهارت‌های مدیریت استرس و حل مسئله.
  2. پشتیبانی تحصیلی:

    • ارائه جلسات مشاوره تحصیلی برای دانش‌آموزان با نیازهای خاص.
    • همکاری با معلمان برای شناسایی و کمک به دانش‌آموزان در معرض خطر.
  3. فعالیت‌های گروهی:

    • سازماندهی گروه‌های پشتیبانی برای دانش‌آموزان با مشکلات مشابه.
    • برگزاری جلسات گروهی برای تقویت مهارت‌های اجتماعی.

ماه سوم: ارزیابی و تنظیم مجدد

  1. ارزیابی پیشرفت:

    • بررسی نتایج جلسات مشاوره و کارگاه‌ها.
    • جمع‌آوری بازخورد از دانش‌آموزان و معلمان.
  2. تنظیم برنامه‌ها:

    • بازبینی و تنظیم برنامه‌های مشاوره بر اساس بازخوردها و نتایج ارزیابی.
    • برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های جدید و بهبود یافته.

بخش سوم: پشتیبانی مداوم و فعالیت‌های ویژه

ماه‌های چهارم تا ششم: ادامه و بهبود

  1. پشتیبانی مداوم:

    • ادامه جلسات مشاوره و کارگاه‌ها بر اساس نیازهای جاری.
    • ارائه پشتیبانی ویژه در زمان‌های امتحانات و استرس‌های تحصیلی.
  2. فعالیت‌های ویژه:

    • برگزاری رویدادهای ویژه مانند روزهای آگاهی‌بخشی و جشنواره‌های مهارت‌های زندگی.
    • همکاری با والدین و جامعه برای تقویت حمایت‌های خارجی.
  3. ارزیابی نهایی:

    • ارزیابی کلی برنامه‌های مشاوره در پایان نیم‌سال اول.
    • تهیه گزارش نهایی و پیشنهادات برای نیم‌سال دوم.

بخش چهارم: ارزیابی و گزارش‌دهی

ماه‌های هفتم تا نهم: ارزیابی و تنظیم مجدد

  1. ارزیابی پیشرفت:

    • بررسی نتایج جلسات مشاوره و کارگاه‌ها.
    • جمع‌آوری بازخورد از دانش‌آموزان و معلمان.
  2. تنظیم برنامه‌ها:

    • بازبینی و تنظیم برنامه‌های مشاوره بر اساس بازخوردها و نتایج ارزیابی.
    • برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های جدید و بهبود یافته.

ماه‌های دهم تا دوازدهم: پایان سال تحصیلی

  1. پشتیبانی نهایی:

    • ارائه پشتیبانی ویژه در زمان‌های امتحانات نهایی.
    • کمک به دانش‌آموزان در برنامه‌ریزی برای تعطیلات تابستانی.
  2. ارزیابی نهایی:

    • ارزیابی کلی برنامه‌های مشاوره در پایان سال تحصیلی.
    • تهیه گزارش نهایی و پیشنهادات برای سال تحصیلی بعد.
  3. برنامه‌ریزی برای سال آینده:

    • تحلیل نتایج و بازخوردها برای بهبود برنامه‌های سال آینده.
    • برنامه‌ریزی برای شروع قوی‌تر در سال تحصیلی جدید.

نتیجه‌گیری

برنامه سالانه و تقویم اجرایی مشاور مدرسه باید به گونه‌ای طراحی شود که نیازهای تمامی ذینفعان را برآورده کند و به بهبود کلی محیط آموزشی کمک کند. این برنامه باید انعطاف‌پذیر باشد تا بتواند به تغییرات و چالش‌های جدید پاسخ دهد. با اجرای این برنامه، مشاوران می‌توانند به طور مؤثری به دانش‌آموزان، معلمان و والدین کمک کنند و نقش خود را به عنوان یک پشتیبان قوی در مدرسه ایفا کنند.

برنامه سالانه و تقویم اجرایی مشاور مدرسه

  • المیرا سامانی